Waardeperspectieven in het familiebedrijf: de eigenaar en het bedrijf
Het familiebedrijf wordt al snel geassocieerd met het creëren van waarde voor de lange termijn. Niet voor niets zijn de oudste bedrijven ter wereld dikwijls familiebedrijven. Wat drijft hen en wat zijn de geheimen van de meest succesvolle ondernemende families? In deze Masterclass bespreken we hoe familiebedrijven aankijken tegen het begrip “waarde” en wat elke financieel manager daar van kan leren.
Zes jaar gevangen; de Waarde van vrijheid
Stephen McGown’s leven nam een dramatische wending toen hij in Mali werd ontvoerd door terreurgroep Al Qaeda. Hij overleefde 6 jaar brute gevangenschap door zijn ongekende vindingrijkheid en de kracht zich aan te passen aan levensgevaarlijke omstandigheden. Wat kun jij leren van zijn boodschap over overleven, positiviteit en de controle nemen over je eigen geluk?
Boels; Het gereedschap om te bouwen aan waardegroei.
Boels is in 1977 onder leiding van Pierre Boels Sr. gestart als klein lokaal verhuurbedrijf. Vandaag de dag is Boels Rental één van Europa’s grootste verhuurbedrijven in zowel machineverhuur als specialistische verhuur. CFO Jan Piet Valk overziet een organisatie met meer dan 790.000 verhuuritems, 6.900 vakmensen en 725 vestigingen met activiteiten in 18 landen. Daarbij gaat het tegenwoordig niet alleen om het bescikbaar stellen van materieel maar ook over het adviseren over onder andere (bouw)logistiek, gebruik, huurvormen, brandstof & energiemanagement. Bezoek de masterclass en leer van Jan Piet Valk hoe waarde tot stand komt in de deeleconomie.
Masterclass ISPnext
Rondetafel LucaNet
Zeelandia; De waarde van ons dagelijks brood
Opgericht in 1900 door de Nederlandse familie Doeleman is Koninklijke Zeelandia uitgegroeid tot een wereldspeler op het gebied van bakkerij-ingrediënten. CFO Lodewijk Lockefeer overziet een organisatie met 3.200 medewerkers met vestigingen in meer dan 30 landen en verkoop in 100 landen. Met behulp van R&D, baandoorbrekende innovaties en procesverbeteringen helpt Zeelandia de gehele bakery waardeketen te versterken. Bezoek de masterclas en leer hoe Zeelandia haar kennis en expertise omzet in waardegroei.
Human Capital; waardegroei of waarde vernietiging?
Hoewel onze medewerkers niet zijn terug te vinden op de financiele balans, vormen zij wel degelijk de meest belangrijke assets van onze organisatie. Geven wij als Financieel Managers wel voldoende aandacht aan de waarde van Human Capital? En hoe kunnen wij sturen op waardebehoud en -ontwikkeling? Bea Aarnoutse geeft ons een nieuw perspectief en laat ons zien wat de samenhang is tussen waardecreatie en de employee journey. Bezoek de masterclass en vergroot jouw inzicht in de waarde van ons Human Capital.
Den Hartogh; 100 jaar waardecreatie in de logistieke dienstverlening.
Familiebedrijf Den Hartogh Logistics is wereldwijd een toonaangevende logistieke dienstverleners voor de chemische, gas-, polymeer- en voedingsmiddelenindustrie. Group Financial Director Bram Paape overziet een global organisatie met kantoren in 27 landen, meer dan 2.000 medewerkers , 24.000 tankcontainers, 5.750 droge bulkcontainers, 300 tankopleggers en 670 vrachtwagens. Hoe wordt in de turbulente wereld van logistieke dienstverlening waarde gecreeerd? Bezoek de masterclass en ontdek wat jij kunt leren van het financiële management bij Den Hartogh.
Rondetafel – Waardecreatie in M&A
Bij koop- en verkoop van een onderneming is een goede voorbereiding van grote toegevoegde waarde. Hoe meer je als verkoper je zaken op orde hebt bij de te verkopen onderneming, hoe meer grip en greep je hebt op de onderhandeling. Als je weet wat de waarde-drijvers zijn van je onderneming, kun je daar in het verkoopproces ook meer licht op laten schijnen. Voor de koper geldt hetzelfde, maar dan omgekeerd: als je op waarde-bepalende factoren een zere vinger kunt leggen, heeft dat waarschijnlijk ook een koopprijsdrukkend effect. CFO ad interim, registeraccountant en moderator Vincent Wanders en (inter)nationaal gelauwerd M&A advocaat Paul Josephus Jitta (Buren N.V.) delen tijdens de rondetafeldiscussie hun expertise in en ervaringen met waarde-creatie bij aan- en verkoop van ondernemingen. De deelnemers aan deze sessie worden daarbij van harte uitgenodigd hun eigen ervaringen te bespreken.
Rondetafel – Let’s talk about risk: hoe risicobewust ben jij?
Praktisch en toepasbaar risicomanagement met behulp van het business model canvas
Als financieel manager lever je een belangrijke bijdrage aan de waarde-creatie van jouw bedrijf in deze complexe en uitdagende tijden. Eén van de instrumenten waarmee je waarde creëert, is het bewust omgaan met risico’s en risicomanagement op een praktische en toepasbare manier op de kaart zetten.
Samen met VLC & Partners kijken we hoe je risicomanagement in jouw organisatie verankert door gebruik te maken van het business model canvas en hoe je jouw medewerkers meekrijgt in risicobewust en risico gestuurd werken.